2011. április 5., kedd

Szilvapálinkás, aszalt szilvás bonbon


Teljes barátságot kötöttem a polikarbonát formával. Ehhez azonban kellett egy hőmérő is, amit nemrég kaptam meg. Annyira jól sikerült a temperálás, hogy a végén amikor megfordítottam, valóban csak úgy kipottyant a formából, nem kellett egy picit sem megkocogtatni. Majdnem le is esett egy darab annyira meglepődtem. Valószínű a hőmérő által szigorúan betartott hőfoknak köszönhetem, de közben csokit is váltottam. Most a Lidl-ben kapható Arriba 81 %-os csokiját használtam. A bonbonforma viszonylag nagy, nagyon jól lehet majd több rétegű bonbonokat is készíteni belőle. A bonbonból most csak 12 db készült, egyébkét 24 db-os. Itt több csokoládét kell temperálni azért, mert egész másképp készül ebben a formában a csokoládé, mint a szilikon formában. A maradékot fel lehet használni legközelebb.

Szilvapálinkás, aszalt szilvás bonbon

Hozzávalók:
a külső burokhoz:
20 dkg jó minőségű étcsokoládé (81 %-os),

a töltelékhez:
6-7 db aszalt szilva,
1 dl szilvapálinka (vagy esetleg törkölypálinka, rum),

1 evőkanál szilvalekvár (anyukám fahéjas csodája),

csokikrémhez:
5 dkg étcsokoládé, (50 %-os),
0,5 dl tejszín,
1 csipet fahéj,
1 evőkanál pálinka (azt használtam fel, amiben ázott az aszaltszilva).

Elkészítés: az aszalt szilvát egy nappal (vagy több, annál finomabb) beáztatjuk a pálinkába, majd apró darabokra vágjuk.
Elkészítjük a csokiburkot, a csokoládé temperálásával kezdtem. Ennél a formánál a helyes temperálás nagyon fontos. A csokiolvasztó kis gépemben felolvasztottam a csokoládé felét a 2. fokozaton, ez kb. 40 foknak felel meg, majd kikapcsoltam a gépet és hozzátördeltem a maradék csokit. Addig kevertem, amíg elolvadt, ekkor a hőmérséklete kb. 28 fokos. Ez azért szükséges, mert így alakul ki a csokoládé kristályszerkezete szép fényes roppanós marad a csokoládé.  Ezután újramelegítettem kb. 30 fokra.  Igen itt most csak 30 fokra, mert Wagner Beától, a Keserédes csokibolt tulajdonosától, ezt a tanácsot kaptam (Köszi itt is). A polikarbonát forma mélyedéseit teljesen tele öntöttem csokoládéval és addig hagytam dermedni, amíg a szélén picit sötétebb lett a csoki. Ekkor megfordítottam a formát, egy tál fölé tartottam és a felesleges csokoládét kicsöpögtettem a formából. A tetejét habkártyával húztam simára.Hűtőbe tettem és addig hagytam ott, amíg a csokoládé teljesen megszilárdult.
Közben elkészítettem a csokikrémet. A tejszínt egy percig forraltam, majd beletördeltem a csokoládét és addig  kevertem, amíg a csoki elolvadt. Ekkor hozzáadtam az aszalt szilva áztatásából visszamaradt pálinkát,  ami igencsak átvette az aszalt szilva zamatát, valamint a csipet őrölt fahéjat. Jól elkevertem és hagytam teljesen kihűlni.
A bonbon formát kivettem a hűtőből és az aljába tettem a feldarabolt aszalt szilvából. Erre került egy kiskanál segítségével a szilvalekvárból. Majd erre ment a csokikrémből, vigyázva, hogy hagyjunk helyet a  lezárásnak. Csak annyi időre tettem hűtőbe, amíg újra temperáltam a csokit a talpazáshoz. A bonbonformát kivettem a hűtőből, egy kanál segítségével rákanalaztam a maradék csokoládét és a felesleget habkártyával lehúztam. Újra hűtés következett. Kb. 1 óra múlva megfordítottam a formát és láss csodát csak úgy kipottyant belőle a bonbon.
Ezekben a formákban sokkal szebb bonbonokat lehet készíteni, egy kicsit macerásabb a temperálás, mert nagyon oda kell figyelni a hőfokra, meg arra is, hogy mikor fordítsuk meg a bonbon formát, hogy kellő vastagságú legyen a burok. Ha túl vékony, akkor nem jön ki a formából (én így jártam, amikor másodszor készítettem bonbont egy másik formában:-))

Egy következő posztban megírom az én tapasztalataimat is, de addig is belinkelem az általam kedvelt és polikarbonát formát használók tapasztalatát:

Emőke, a BalhÉtterem blog tulajdonosa,
Erinacea, a Praliné Paradicsom blog tulajdonosa,
Vianne, a Levendula&Csokoládé blog tulajdonosa.
(remélem nem hagytam ki senkit:-))


13 megjegyzés :

  1. Csudiszépek lettek!A kedvencem a szilvás!:-)
    Valamikor régen lehetett kapni szilvás bonbont, olyan golyó alakúak voltak, rég nem láttam már.
    Ez pont olyan lehet!:-)

    VálaszTörlés
  2. Úgy örülök, hogy sikerült!!! De tényleg! :) Mivel ugyanolyan a hőmérőnk, lehet hinni benne. :)Tényleg sokkal-sokkal szebbek ezek a bonbonok!! Gratulálok!!!! :)

    VálaszTörlés
  3. Csodálatosak lettek, és biztosan nagyon finom!!!:)

    VálaszTörlés
  4. Nagyon szépek lettek! :) Örülök, hogy sikerélményed volt ezzel a formával! :)
    Nekem is nagyon tetszenek ezek a csigák! És hogy nem minik, az nagy előny egy fincsi bonbonnál! :)

    VálaszTörlés
  5. Nagyon szépek lettek, gratula! Jó ez a nagy forma, tényleg rendesen fér bele töltelék! A pálinkás töltelékek nagy kedvenceim :)

    VálaszTörlés
  6. Gyönyörű lett! És nagyon örülök a baràtsàgotok megszületésének! Gyanítom hogy ez minden alkalommal tovább mélyül majd. Èn legalàbbis ìgy vagyok vele.

    Készìtettem mousse-os bonbont. Zsenialis a recepted, könnyű, habos, hmmmm..... Majd felteszem és ott is hálálkodok érte, mert fantasztikus;)

    VálaszTörlés
  7. sono stupendi!!!!
    complimenti!!
    sei bravissima!!!!
    a presto,
    ciaoooooooooooooooo

    VálaszTörlés
  8. Szeretném megkérdezni, hogy hol vetted a maghőmérődet és kb. mennyibe került? Vettem én is egyet, de az a problémám, hogy én úgy képzeltem a használatát, hogy bekapcsolom, belemártom a csokoládéba és egy-két másodperc múlva már meg is adná az eredményt. Az enyém azonban olyan, mint egy digitális lázmérő, kell egy kis idő, mire már nem változik a kiírt hőfok... Mindegyik így működik? Vagy más milyet kellett volna vennem??? Előre is köszönöm az infókat!!!

    VálaszTörlés
  9. Nelli!
    Nem tudom milyen az a szilvás golyó, lehet ettem már:-)

    Emőke!
    Nagyon örülök, hogy örülsz:-)) Igen egyforma a hőmérőnk és most már látom, hogy jó beruházás volt:-)

    Bianka!
    Köszi:-)

    Gizi!
    KÖszi neked is, igen tényleg nagyon finom, mondták a fiúk:-)

    Zsuzsa!
    Nekem is az tetszett ebben a formában, hogy nagy, vagyis ez a legnagyobb formám eddig, sok finomság fér bele:-)

    Ditta!
    Köszi, kedves vagy:-)

    Erinacea!
    Én a pálinkát nem szeretem, de az aszalt szilvától a pálinka valami isteni lett, nem is emlékeztetett a pálinkára:-)Olyan szirupos, tömény, aszalt szilvaízű szeszes ízt éreztem.

    Vianne!
    Én is nagyon örülök, köszi kedves vagy:-))
    A mousse bonbon valóban nagyon finom volt, nálam egyik nagy kedvenc. Örülök, hogy ízlett:-))

    Sgt. Pepper!
    Grazie per la visita me, Unitevi a me qualche volta.

    Málna!
    A hőmérőt innét rendeltem:
    http://conrad.hu/conrad.php?name=Products&pid=109986
    Azok a hőmérők, amelyek egy-két másodperc alatt megadják a hőfokot szerintem elég drágák lehetnek.
    Ennél is várni kell 10-15 másodpercet, de ennyi szerintem belefér.
    Nem tudom a Tiéd milyen.

    VálaszTörlés
  10. Nekem ilyenem van: http://www.argep.hu/popup.asp?pid=97642277&pnr=10001&foto=1 bár nem a neten rendeltem hanem boltban vettem.

    Megnyugtató tudni, hogy nincs baj a hőmérővel, mert a többi is így működik! Köszönöm a gyors választ!

    VálaszTörlés
  11. Málna, az én hőmérőm is ilyen, picit várni kell, de nem vészes!

    VálaszTörlés