2011. április 11., hétfő

Áfonyalekváros-mascarponés bonbon


A múltkori remek temperáláson felbuzdulva, ma szerettem volna kipróbálni azt a bonbon formát, amiből nemrég úgy kellett kirobbantani a csokoládét. Sehogy sem tudtam kiszedni belőle. Már azt hittem, hogy a formával van a gond, de rá kellett jönnöm, hogy velem volt a gond. A polikarbonát formánál nagyon kell vigyázni a megfelelő temperálásra, mert csak így pottyan ki belőle a bonbon. A szilikon formából ki tudjuk nyomni akkor is, ha nem annyira megfelelő a temperálás. Ezt a formát picit megbántam, mert viszonylag kicsi, olyan egy falatnyi, réteges töltelék nem is fér bele. A formája viszont nagyon tetszik. Így nem is volt sok gondom a töltelékkel, egy kis áfonyalekvárt kevertem mascarponével és azt töltöttem bele. Jó próba volt ahhoz, hogy ennyire folyós krémmel is működik-e a lezárás. Sikerült szépen lezárni és láss csodát ki is pottyant a formából úgy, ahogy annak kell:-)))

Áfonyalekváros-mascarponés bonbon

Hozzávalók: 
a külső csokiburokhoz:
10 dkg jó minőségű csokoládé (70 %-os)


a töltelékhez:
2 kiskanál mascarpone,
2 kiskanál áfonyalekvár


Elkészítés: elkészítjük a csokiburkot, a csokoládé temperálásával kezdtem. Ennél a formánál a helyes temperálás nagyon fontos. A csokiolvasztó kis gépemben felolvasztottam a csokoládé felét a 2. fokozaton, ez kb. 40 foknak felel meg, majd kikapcsoltam a gépet és hozzátördeltem a maradék csokit. Addig kevertem, amíg elolvadt, ekkor a hőmérséklete kb. 28 fokos. Ez azért szükséges, mert így alakul ki a csokoládé kristályszerkezete szép fényes roppanós marad a csokoládé.  Ezután újramelegítettem kb. 30 fokra.
A polikarbonát forma mélyedéseit teljesen tele öntöttem csokoládéval és addig hagytam dermedni, amíg a szélén picit sötétebb lett a csoki. Ekkor megfordítottam a formát, egy tál fölé tartottam és a felesleges csokoládét kicsöpögtettem a formából. A tetejét habkártyával húztam simára.Hűtőbe tettem és addig hagytam ott, amíg a csokoládé teljesen megszilárdult. 
A bonbon formát kivettem a hűtőből és az áfonyás krémmel megtöltöttem, de csak annyira, hogy maradjon hely a lezáráshoz. Annyi időre tettem hűtőbe, amíg újra temperáltam a csokit a talpazáshoz. A bonbonformát kivettem a hűtőből, egy kanál segítségével rákanalaztam a maradék csokoládét és a felesleget habkártyával lehúztam. Újra hűtés következett. Kb. 1 óra múlva megfordítottam a formát és csak úgy kipottyant belőle a bonbon.

16 megjegyzés :

  1. Nagyon jól hangzik! Jól néz ki a forma is!

    VálaszTörlés
  2. Gyönyörűek! A töltelék pedig isteni lehet! Egy hőmérő nekem is igen jól jönne, megkérdezhetem Te hol szerezted be?

    VálaszTörlés
  3. Annyira szép, szinte hihetetlen hogy saját kezűleg te csináltad!

    VálaszTörlés
  4. Erinacea!
    Köszi, egy baja van, hogy nagyon kicsii.

    Mézeskalács!
    Nem titok, úgy rendeltem az interneten, nagyon meg vagyok vele elégedve.
    http://conrad.hu/conrad.php?name=Products&pid=109986
    Nagyon jó szolgálatot tett eddig:-)

    Bianka!
    KÖszi szépen:-)

    Éva!
    Pedig én készítem őket a saját kezemmel, így legalább tudom mi van benne:-))

    Mandala!
    Köszi neked is:-))

    VálaszTörlés
  5. A kis torkos Maszkarpóné
    befalta a bonbonom!
    (áfonyalekvárral megtöltve!)
    Ízlett néki, gondolom... :)

    VálaszTörlés
  6. Nagyon szép Gesztenye és guszta a képen ahogy kifolyik a lágy töltelék!!
    Nekem szilikonban van ilyen formám, nagyon szeretem és tervezek venni polikarbonátban. Ha nagyon megbántad, esetleg átveszem Tőled.

    VálaszTörlés
  7. Doitta!
    KÖszi, kedves vagy!

    Trendo!
    Üdv. a blogomban:-))
    Köszi a versikét:-))

    Vianne!
    Köszi kedves vagy, nekem is nagyon tetszett ez a folyékonyabb töltelék. A formával majd megbarátkozom, majd meglátod, hogy sokkal kisebb, mint a szilikon.

    VálaszTörlés
  8. Szia!

    Itt is szeretnék kérdezni, nem csak a panettonénál :) Szóval az lenne a kérdésem, hogy mindig kell a csokikat temperálni? mert láttam más recepteket (nem nálad) ahol csak simán felolvasztják a csokit! Nem gond a temperálás, csak tudjam :)))Valamint amikor a bonbont lezárom ott a már temperált csokit csak fel kell olvasztani és úgy lezárni?Bocsánat ha kicsit értetlen vagyok, de ez is szintén ajándékba menne, de ez hétfőre :))) Igaz nem pont ez az ízvilágú bonbon, de itt temperálsz azért kérdezném :)
    Köszönöm előre is válaszaidat

    üdvözlettel Timie

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Timi!
      Igen én mindig temperálok, mert polikarbonát formában készítem a bonbonokat, ahol nagyon fontos, mert különben nem jön ki a formából. Ha csak simán felmelegíted a csokoládét, akkor a kristályszerkezete szétesik és azt vissza kell állítani. Ettől lesz szép fényes és roppanós a bonbon. Nem tudom milyen formában készíted, ez is fontos.
      Én biztos, hogy temperálnám.
      A talpalásnál is elvileg újra kellene temperálni a csokit, de én néha ezt elhagyom, csak simán visszamelegítem (:-))))
      Remélem tudtam segíteni:-)

      Törlés
    2. Kedves Gesztenye!

      Hát holnap neki állok panettonét gyártani, szombaton meg remélem eljutok a bonbonig.
      Nekem sajnos csak egy ikea féle jégkrémkocka formám van ami szilikon. Temperálni fogom mindenféleképpen, de szerinted ki fog belőle jönni???? Én nagyon bízok benne.

      Köszönöm segítő válaszaidat és tanácsaidat:)

      Üdvözlettel

      Timie

      Törlés
    3. Timi!
      Remélem sikerülni fog:-)
      Én is készítettem már Ikeás jégkocka tartóban a kezdetekben, kicsit erősebb szilikonból, (vagy műanyagból?) van és hátulról kicsit lehet neki segíteni, kinyomni óvatosan, hogy ne törjön össze. Ha máskor is szeretnél készíteni, akkor legalább egy szolikonos bonbonformát vegyél hozzá, érdemes, meglátod majd a különbséget:-))

      Törlés
  9. Kedves Gesztenye!
    Tudnál nekem tanácsot adni, hogy hol vegyek és milyen bonbonformát ami könnyen kijön, sajnos vagy én voltam béna, vagy nem tudom, de pont a kis kup része az ikeásnál letört. Vagy lehet az első réteget vékonyan kentem ki??

    Köszönöm válaszodat

    Timi

    VálaszTörlés
  10. Timi!
    Igen gondoltam, hogy nem lesz egyszerű:-(
    Szilikonossal érdemes próbálkozni, a Desszertmesternél, a Gasztroshopban,a Sőreginél lehet rendelni
    http://www.desszertmester.hu/termekek/bon-bon-keszites/kiontoformak/szilikon-sziv-kionto-24406
    http://gasztroshop.hu/index.php?categoryID=149
    http://www.soregi.com/#id=4&p=1465

    VálaszTörlés