2011. március 6., vasárnap

Mozart kocka, avagy a Mozartkugel - újragondolva


Egy ideje már foglalkoztat a Mozart csoki készítés gondolata, mert imádom. Az egyik nagy kedvencem.
Az ok, amiért erre esett a választásom, mert a hűtőben volt egy doboz mogyorós nugát, amit mindenképpen fel kellett használni. A másik ok, hogy kifogyott itthon a Mozart golyó.
A Mozartkugl-ról ezt írja a Wikipédia:
A manapság világhírű Mozartkugelt (magyarul Mozart-golyó) – melyet az osztrák zeneszerzőről, Wolfgang Amadeus Mozartról neveztek el – egy salzburgi cukrász, nevezetesen Paul Fürst találta fel 1890-ben, amellyel az 1905-ös párizsi világkiállításon aranyérmet szerzett. A golyó formájú édesség nugátkrém, marcipán és csokoládé egyedülállóan finom kombinációja. Az eredeti salzburgi Mozart-golyó belsejében pisztáciával dúsított marcipángolyóval készült körbevéve vastag nugátkrém réteggel kívül pedig csokoládé bevonattal fedték be. Rövidesen a különböző salzburgi cukrászdák elkezdték az olcsó(bb) másolatokat készíteni, ekkor változtatta meg Fürst a terméke nevét „Original Salzburger Mozartkugeln”-re, ami a mai napig él és csak kizárólag Salzburgban gyártják, ennek következtében elég drága. 
Az újragondolás pedig azért született, mert mégsem akartam, hogy teljesen olyan legyen, meg nem is tudnám, ezért tovább gondoltam. Tetejére mi illett volna jobban, mint a hangjegyes fólia. A kocka alakú bonbon készítése még egyszerűbb is, mint a golyó forma. Olyan csodásan látszanak a rétegek. Ebből a mennyiségből nekem 25 db lett. A tál, amiben készítettem 16x16 cm-es, a kockák pedig 3x3 cm-esek lettek.

Mozart kocka

Hozzávalók:
20 dkg marcipán,
1 evőkanál sótlan, héj nélküli pisztácia,

a mogyorókrémhez:
15 dkg mogyoró nugátkrém (házilag is el lehet készíteni),
0,4 dl tejszín

a csokikrémhez:
10 dkg étcsokoládé,
0,3  dl tejszín,
2 evőkanál rum,

a külső burokhoz:
20 dkg jó minőségű étcsokoládé (75 %-os).

a díszítéshez: 
transzfer fólia.

Elkészítés: a kerámia tálat kibéleltem sütőfóliával,mert úgy könnyű kiemelni a masszát. (vagy egy fém 14x14-es krémes keretet használok, amit egy tálcára teszek, ez alatt is sütőfólia van),  A marcipánt felét a tál méretére nyújtottam  és a tál aljába tettem. A másik feléhez a pisztáciát a gyorsvágóban pépesre daráltam, majd a maradék marcipánnal átgyúrtam, a tál méretére nyújtottam, félretettem.
A mogyorós nugátkrémhez a tejszínt egy percig forraltam, majd ráöntöttem a mogyorós nugátkrémre, majd szép egyneművé kevertem, (ez a krém nem egyenlő az üvegben kapható mogyorós nugátkrémmel). A kicsit folyósabb krémet a  marcipán tetejére öntöttem, majd a hűtőbe tettem.
Ezalatt elkészítettem a csokikrémet (tudom, hogy ganachénak kellene írni, de nekem már csak csokikrém marad, csak így egyszerűen és szépen magyarul:-))). A tejszínt egy percig forraltam, majd beletördeltem a csokoládét és hagytam teljesen felolvadni, hozzákevertem a rumot is. Amikor kihűlt, a hűtőből kivett nugátkrém tetejére öntöttem és szépen elegyengettem A pisztáciás, a forma nagyságára kinyújtott marcipánnal befedtem a csokikrémet, majd ismét hűtő. Amikor a formában megszilárdult a csoki és a nugátkrém, a hűtőből kivettem és egyforma kockákra vágtam. (5x5 db)
Közben temperáltam a csokoládét.
A csokiolvasztó kis gépemben felolvasztottam a csokoládé felét a 2. fokozaton, ez kb. 40 foknak felel meg, majd kikapcsoltam a gépet és hozzátördeltem a maradék csokit. Addig kevertem, amíg elolvadt, ekkor a hőmérséklete kb. 28 fokos. Ez azért szükséges, mert így alakul ki a csokoládé kristályszerkezete szép fényes roppanós marad a csokoládé.  Ezután újramelegítettem kb. 32-33 fokra. Ebbe mártottam bele a kockára vágott bonbonokat., amiket egy genotherm fóliára tettem.
A transzfer fóliát a csokikockáknál picit nagyobbra vágtam és a még meg nem dermedt csokira tettem és a mártóvillával kicsit elsimogattam, hogy ne maradjon alatta levegő buborék, mert akkor a minta nem megy át a minta a bonbonra.
Nagyon finom lett.


36 megjegyzés :

  1. Jujj! Két kilót meg tudnék enni belőle ...
    Gratulálok!

    VálaszTörlés
  2. Csodásak!!!! Annyira gyönyörű dolgokat alkotsz! A mozart golyót imádom, a te verziód is tuti bejönne nekem. :)

    VálaszTörlés
  3. Nagyon klasszul néz ki, gratula!

    VálaszTörlés
  4. Küllemre tetszetősebb mint az eredeti.Az ízét legnagyobb bánatomra nem tudom tesztelni...de szerintem az is kifogástalan.

    VálaszTörlés
  5. Hű, de nagyon szépek, és hű, de nagyon finomak lehetnek!!! A rétegek eszméletlen jók!:)

    VálaszTörlés
  6. Nagyon gusztusosan néznek ki!!! :-)
    kedvencem a marcipán :-)

    VálaszTörlés
  7. Thrini!
    Köszi, kedves vagy:-)

    Bea, Mónika, Dia!
    Köszi nektek is:-))

    Tálaló!
    Majdnem, mint az eredeti:-))

    Mézeskalács!
    Nekem és a páromnak is nagyon tetszett:-))

    Bianka!
    Köszi neked is, kedves vagy:-))

    VálaszTörlés
  8. Mariam!
    Nálunk is a marcipán a befutó helyen van.Köszi neked is:-))

    VálaszTörlés
  9. Imádom a marcipánt. Ez a négyszögletű kerek erdő megoldás pedig kifejezetten tetszik. :)

    VálaszTörlés
  10. Na akkor most elbújok mögötted. :) az én mozartgolyóm sehol sincs ehhez képest!!! Hú de megkóstolnám!!

    VálaszTörlés
  11. Nagyon szuper lett a kockád! Úgy látszik, nagyon egy húron pendülünk most: egyszerre posztoljuk majdnem a transzferfóliás kockákat :) Én is nemrég csináltam újragondolt Mozartot, de az se nem golyó, se nem kocka, hanem valami egész más :)

    VálaszTörlés
  12. Judit!
    KÖszi, kedves vagy:-)

    Tücsök Bogár!
    Mi is:-))Köszi neked is, csak lusta voltam gombócozni:-)

    Mónika!
    KÖszi, kedves vagy:-)

    Emőke!
    Ne má, annyira szép volt a tiéd, akkor jutott eszembe, hogy végre el kellene készíteni:-)

    Ernacea!
    Nincs új a nap alatt, tegnap láttam Emőkénél a Mozart golyót, akkor jutott eszembe, hogy végre el kellene készíteni a Mozart bonbont.
    A hangjegyes fólia adta magát:-))
    A tiédre már nem emlékeztem, de megyek megnézem:-)

    VálaszTörlés
  13. Gesztenye, eddig csak egy sima marcipános-nugátos van posztolva (szaloncuki-formában is), a vadiúj formájú csak coming soon, még a fotókat kéne bepakolnom a posztba :)

    VálaszTörlés
  14. Remekül néz ki, én is imádom a Mozartot. :))

    VálaszTörlés
  15. Egycsipet!
    KÖszi, kedves vagy, nagy sikere volt:-))

    VálaszTörlés
  16. Nagyon guszta, nagyon ötletes!

    VálaszTörlés
  17. kedves Gesztenye!

    Nagyon szép ez az oldalad is, lassan nyithatnál egy bonbon boltot, olyat, mint amilyen a Csokoládé c. filmben volt.
    Tényleg nagyon ügyes vagy:) gratulálok

    VálaszTörlés
  18. Andrea!
    Köszi a kedves szavakat!
    Nem akarok csokiboltot nyitni, ez csak amolyan mánia, szeretem készíteni, szeretem kényeztetni vele a családom:-))

    VálaszTörlés
  19. Szia Gesztenye,
    Most talaltam ra az oldaladra, pedig nagy bonbonmanias vagyok, csak keves ra az idom sajnos. Karacsonykor eleg sokat csinaltam, en is igyekeztem sajat izkompoziciokat kitalalni, annyit azert nem, hogy blogra tegyem, inkabb csak magamnak jegyzeteltem az 5leteimet es a tapasztalataimat.
    Gratulalok a fantasztikus bonbonjaidhoz, valami csodasak. Azt hiszem, sok ihletet meritek majd beloluk, ha ujra lehul az ido, es jon a csokolade szezon :)
    Ezt a Mozartosat mindenkepp ki fogom probalni, imadom a marcipant. Szerintem meg a gasztro ajandekos dobozba is bekerul a teszteles utan :)
    Megkerdezhetem, hol veszed a dekorfoliat? Food-Pack?
    Csokolade izu udvozlet,
    Adrienn

    VálaszTörlés
  20. Kérdés, bár lehet, hogy csak végig kellett volna a hozzászólásokat olvasni.... Mi az a transzfer fólia? Ehető? Hol lehet kapni?

    VálaszTörlés
  21. Pitypang, Adrienn!
    Bocs, de most vettem észre, hogy írtál!
    Köszi a kedves szavakat, örülök, hogy tetszik. Remélem sok ötletet találsz majd.
    A csoki transzfer fóliát a FoodPackben is vehetsz, de én Székesfehérváron a Cuki diszkontban veszem.
    http://www.cukidiszkont.hu/


    Gyorgyi!
    A transzferfólia magában nem ehető. Színes, vagy egyszínű kakaóvajjal mintát tesznek rá, amit a folyós csokira téve a minta átmegy a csokira, attól lesz ilyen mintás a bonbonok teteje.
    Remélem érthető volt?
    Az előbbi válaszban látod az elérhetőségét.
    Foodpack:http://www.food-pack.hu/uj/

    VálaszTörlés
  22. Köszönöm a választ, közben láttam a Szamos bonbonokon is hasonló mintát, most már csak neki kell állnom kipróbálni, hogy képes vagyok-e rá, hogy én is gyártsak ilyen fincsiségeket. :)

    VálaszTörlés
  23. Nagyon szépek! :) Szép felvágva a rétegek! :)

    VálaszTörlés
  24. Hetek óta egyfolytában tanulmányozom a neten a különféle Mozartkugeln készítési módokat, mert karácsonyra ilyen szaloncukrot szeretnék készíteni. Már nem kell tovább keresnem! Jupiii! Ez lesz a fa alatt. :)))

    VálaszTörlés
  25. Az nem létezik, hogy ezt nem csinálom meg de még mennyire, hogy megcsinálom összeszedem a hozzá valókat, és hajrá viszont egy dolgot szeretnék kérni, a mogyorós nugát krém az hogy van, mert azt nem írtad le előre is köszönöm :)
    és a régi módon Maradok 10-telettel NEDUDDGI :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Péter!
      Javítani fogom, elnézést érte. Én készen veszem Ausztriában, mert nagyon finom, pont olyan, mint az eredeti Mozart golyóban.
      http://www.discounto.de/Angebot/Dr-Oetker-Nuss-Nougat-346040/#.UlkxXBAUbfU
      Ezt a fajtát. Ha jól tudom az Ázsia Bt. ben is lehet kapni.
      Praliné Paradicsom maga készítette, de most nem találom hol van.

      Törlés
    2. Köszönöm szépen meg fogom nézni az Ázsiában de az is lehet, hogy praliné paradicsomot meginterjúvolom, hogy hogy is csinálja, nem árt minden részletét tudni, és a végén így a blogotokon keresztül tanulom meg a mártogatós bonbon technikát :)

      Törlés